Svar: Babymælk og grøntsagsmos
3. august 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Du kan roligt fortsætte med Arlas Babymælk til grøntsagsmos og i tudkop til din datter. Det er en rigtig fin erstatning, den er økologisk, og indeholder de næringsstoffer, som en modermælkserstatning bør indeholder. Der er ikke nogen grund til at skifte til et andet produkt, hvis din datter er glad for den, hun får nu:)
Du kan også roligt bruge den, når din datter bliver 6 måneder. Eller du kan her vælge at tilbyde hende Arlas tilskudsblanding, den hedder "Baby & Me 2". Når producenterne anbefaler at man skifter til type 2 ved 6 måneders alderen, så er det fordi de ofte indeholder mere jern. Det er således med til at sikre barnet ekstra jerntilskud på en let måde. Men i følge Sundhedsstyrelsen behøver du ikke skifte til type 2/tilskudsblandinger, hvis barnet trives med type 1/modermælkserstatning, og du i øvrigt sikrer jernbehovet via f.eks. kød i grøntsagsmosen og grovere grødtyper...
Med hensyn til grøntsager, så må din datter gerne få grøntsagsmos med milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende nu. Du kan variere lidt mellem de forskellige, for at variere smag og konsistens lidt for hende :)
Når hun bliver 6 måneder, så vil hun sandsynligvis være parat til alle mulige slags grøntsager: kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Også rodfrugter kan gives fra 6 måneders alderen - selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder dog nitrat. Hun må gerne få det, men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos. Hvis I selv laver bagte rodfrugter i ovnen, kan du sagtens lave mos til hende af dem, når hun bliver 6 måneder, det vil hun sikkert godt kunne lide :)
Det er en god idé at tage udgangspunkt i de grøntsager, som I voksne selv spiser, på den måde får hun naturligt familiemad, det bliver blot serveret i en konsistens som hun kan kapere og er parat til :) Og skal I på tur, kan det også være praktisk med mos fra glas, - det kan også være med til at give lidt ekstra variation :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske